
TriQl – gebruikservaringen op het gebied van energiebesparing
Eén van de ideeën om een nieuwe duurzame wereld te realiseren die de deelnemers van het Innovatielab momenteel aan het uitwerken zijn is TriQl – een concept van Creative City Lab voor het verspreiden van gebruikservaringen op het gebied van energiebesparing. Dit gebeurt zowel online via social media, als offline met een wijkgerichte aanpak.
Wat is TriQl
Energiebesparing levert een essentiële bijdrage aan het oplossen van het klimaatprobleem. TriQl wil via het verspreiden en delen van gebruikerservaringen de bekendheid en het gebruik van energiebesparende maatregelen vergroten. Het gaat hierbij om zowel de aanschaf van apparaten die een meer duurzame levensstijl mogelijk maken, als gedragsveranderingen die zorgen voor een lager energieverbruik.
Pilotprojecten
Om het concept te toetsen en aan te scherpen voeren de deelnemers van Creative City Lab momenteel twee pilots uit; online en offline. Online wordt getest hoe social media kan bijdragen aan gedragsverandering op het gebied van energiegebruik. Offline wordt hetzelfde getest, maar dan in een ‘offline gemeenschap’: Wijk West in Utrecht.
Het product gebruikt wordt gebruikt voor deze pilots is de Wattson energiemeter. Dit product wordt gesponsord door Duradino BV, de Nederlandse importeur van dit apparaat. Hieronder wordt de Wattson toegelicht door David Lemereis van het tijdschrift Bright.
Social Media
Om de verschillende gebruikerservaringen te bundelen maakt het TriQl-concept gebruik van social media. Als u zich aanmeldt op deze accounts wordt u op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom TriQl en de verschillende pilots. Op Twitter is de discussie al in volle gang!