Gezond voedsel

Op zoek naar gezond en duurzaam voedsel

Op zoek naar omzet, groei en marktaandeel worden er door voedselproducenten steeds meer bewerkte en samengestelde producten op de markt gebracht. Producten met toegevoegde – vaak goedkopere – grondstoffen als suikers, verzadigde vetten, bindmiddelen en allerlei kleur- en smaakstoffen. Deze laatste worden op de etiketten benoemd in de vorm van onbegrijpelijke E-nummers. Om aan de grote vraag van vlees en kip te voldoen worden dieren onder steeds erbarmelijke omstandigheden vastgehouden en worden dieren vaak onnodig preventief ingeënt met bv antibiotica om ziekte te voorkomen. Op dit moment is de RIVM bezorgd over de consumptie van kip, vanwege de relatie die men nu onderzoekt met de toenemende antibiotica resistentie van burgers die kip eten. Van al deze grond- en voedingsstoffen weet de consument niet wat het doet met zijn/haar eigen gezondheid, laat staan welk effect deze hebben op onze duurzame planeet.

Lees meer

Juridisch gezien mag een product ‘aardbeienyoghurt’ of ‘sinaasappelsap’ heten, terwijl slechts enkele procenten van het originele fruit aanwezig zijn. Ook staan er op steeds meer producten in de schappen allerlei door de EFSA goedgekeurde gezondheidsclaims, zoals ‘ik kies bewust’ of ‘klavertje vier’. Wetenschappers zetten vraagtekens bij deze ontwikkelingen. Naast het feit dat de consument vaak niet weet dat bijvoorbeeld aardbeienyoghurt soms nauwelijks aardbeien bevat, kunnen sommige gezondheidsclaims ook misleidend genoemd worden. Producten mogen een gezondheidsclaim voeren als er bijvoorbeeld vitamine C in zit, foliumzuur of voldoende vezels, terwijl het hele fruit en echte groenten (dat er vaak dus onvoldoende in zit) beter zijn dan allerlei bewerkte producten. Hierdoor worden veel oorspronkelijke bioactieve stoffen vergeten. Een interessant onderzoeksgebied van het lab zou kunnen zijn: op welke wijze informatie/communicatie optimaal kan dragen aan het produceren en kopen van gezond, biologisch en duurzaam (geproduceerd) voedsel en hoe we het (aankoop)gedrag van de consument duurzaam kunnen veranderen.